Βιωματική μάθηση
Το σύγχρονο σχολείο καλείται να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της εποχής συμβάλλοντας στην ολόπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξη των μαθητών/τριών. Σε μία εποχή έντονης εξειδίκευσης, απαξίωσης της πνευματικής καλλιέργειας και συνεχών προκλήσεων, που διασαλεύουν τη συναισθηματική ισορροπία των μαθητών/τριών, το σχολείο καλείται να αναλάβει πρωτοβουλίες για τη διαμόρφωση μιας συγκροτημένης και υγιούς προσωπικότητας. Στο πλαίσιο αυτό οφείλει να καλλιεργήσει τις δεξιότητές των μαθητών/τριών, την κριτική τους ικανότητα, την ενσυναίσθηση τους, τη δυνατότητα να κατανοούν και να αξιολογούν το πλήθος των πληροφοριών και των δεδομένων που δέχονται καθημερινά, με την υλοποίηση προγραμμάτων, τα οποία συμπληρώνουν ή υπερβαίνουν το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα.
Με γνώμονα μια τέτοια φιλοσοφία το 4ο Γυμνάσιο τη σχολική χρονιά που διανύουμε (2019-2020), όπως και τις προηγούμενες, ενέταξε στο πρόγραμμά του εκπαιδευτικές δραστηριότητες που στοχεύουν στη διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων των μαθητών/τριών και εμπλουτίζουν τις εμπειρίες τους. Έτσι, κάθε Τετάρτη το σχολείο γίνεται ένας χώρος έμπνευσης, δημιουργίας και δράσης όπου τον πρώτο λόγο έχουν οι μαθητές/τριες..
ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Η Θεατρική Ομάδα και η Λέσχη Ανάγνωσης και Δημιουργικής Γραφής επιχειρούν και φέτος να δώσουν διέξοδο στις καλλιτεχνικές ανησυχίες και τις πνευματικές αναζητήσεις των μαθητών.
- «ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΕΙ ΘΕΑΤΡΟ»
[Υπεύθυνος: Σκαλτσάς Γεώργιος ΠΕ78]
Σε μία χώρα με θεατρική παράδοση αιώνων οι μαθητές/τριες θα πρέπει να λαμβάνουν θεατρική αγωγή και να βιώνουν τον παιδαγωγικό ρόλο του θεάτρου. Με αφετηρία αυτή τη βεβαιότητα δημιουργήθηκε η θεατρική ομάδα του σχολείου. Μια ομάδα μαθητών/τριών, που διακρίνονται για τον ιδιαίτερα εξωστρεφή και επικοινωνιακό τους χαρακτήρα, αποφάσισαν να μελετήσουν έργα του νεοελληνικού δραματολογίου, να γνωρίσουν τις επαγγελματικές ειδικότητες που συνδέονται με το θέατρο, να ενεργοποιήσουν τις δημιουργικές του δυνάμεις υλοποιώντας μια θεατρική παράσταση.
Στο αμφιθέατρο του σχολείου ξεδιπλώνουν κάθε Τετάρτη τις κρυμμένες πτυχές της προσωπικότητάς τους και δίνουν διέξοδο στον πλούσιο συναισθηματικό τους κόσμο. Ένα από τα πιο αγαπημένα έργα της νεολληνικής δραματουργίας τους δίνει την ευκαιρία να υποδυθούν ρόλους και μέσα από αυτούς να εκφράσουν τον ψυχικό-συναισθηματικό τους κόσμο, να βελτιώσουν την ψυχοκινητική τους έκφραση, να προάγουν τον γλωσσικό-εκφραστικό τους κώδικα, να γίνουν επαρκείς θεατές.
- «ΛΕΣΧΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΉΣ ΓΡΑΦΗΣ»
[Υπεύθυνες: Μούσα Ελένη ΠΕ02 και Ντινίδου Δέσποινα ΠΕ02]
Μια ομάδα με πνευματικές ανησυχίες και ευαισθησίες συνθέτουν οι μαθητές/τριες της «Λέσχης Ανάγνωσης και Δημιουργικής Γραφής». Εδώ και τρία χρόνια πιστοί στο ραντεβού τους κάθε Τετάρτη συναντούνται στη φιλόξενη γωνιά της σχολικής βιβλιοθήκης. ένα χώρο που δημιούργησαν όλοι μαζί με αγάπη, επιμονή και ιδιαίτερη φροντίδα. Έδωσαν χρώμα και ζωή σε μια γωνιά του σχολείου και την εμπλούτισαν με βιβλία με τη βοήθεια γονέων, φίλων, της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Σερρών και εκδοτικών οίκων.
Τα παιδιά της «Λέσχης Ανάγνωσης και Δημιουργικής Γραφής» επιδίδονται:
- Στην ανάγνωση λογοτεχνικών έργων, την κατανόηση και την ερμηνεία τους, τη σύνδεση με την εποχή τους (αναζήτηση κοινωνικο-ιστορικών συμφραζομένων).
- Στη δημιουργική έκφραση μέσω της παραγωγής λογοτεχνικών κειμένων
- Στην προώθηση της φιλαναγνωσίας
Αξοποιούν τη σχολική βιβλιοθήκη με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, καλλιεργώντας την αισθητική τους, κατακτώντας τη Γλώσσα, διεκδικώντας την προσωπική τους έκφραση μέσω της γραφής, αναδεικνύοντας τα πιθανά ταλέντα τους.
Στις δράσεις τους περιλαμβάνονται συναντήσεις και συνομιλίες με συγγραφείς, επισκέψεις σε βιβλιοθήκες και εργαστήρια βιβλιοδεσίας, έκδοση ημερολογίων με αποσπάσματα από σημαντικά λογοτεχνικά έργα, δράσεις για την προώθηση της φιλαναγνωσίας.
Στον φετινό προγραμματισμό η Λέσχη έχει εντάξει:
- Τη συνάντηση με τον συγγραφέα Παπαμόσχο Ηλία με αφορμή τη βραβευμένη συλλογή διηγημάτων του «Η αλεπού στη σκάλα».
- Τη μελέτη της ποίησης του Αθανάσιου Χριστόπουλου, που μαζί με τον Ιωάννη Βηλαρά και τον Ρήγα Βελεστινλή χαρακτηρίζεται «πρόδρομος» επειδή με τη χρήση της δημοτικής γλώσσας, άνοιξε νέους ποιητικούς δρόμους.
- Τη δημιουργία ημερολογίου του έτους 2020 διανθισμένου με αποσπάσματα από τη νεοελληνική ποίηση, τα οποία αναφέρονταν στους μήνες και τις εποχές.
- Τη δημιουργία καλλιγραφημάτων ή σχηματικής ποίησης, καθώς οι μαθητές/τριες μετατρέπουν τους στίχους τους σε όμορφα σχέδια-εικόνες που κοσμούν τον χώρο της βιβλιοθήκης.
- Τη σύνθεση του «Συνταγολόγιου της ποίησης» με αποσπάσματα από ποιητικα έργα που αναδεικνύουν τον θεραπευτικό ρόλο της ποίησης. Με αυτή τους την δραστηριότητα τα μέλη της Λέσχης συνδέουν, όπως λένε, τα προβλήματα της ζωής του σύγχρονου ανθρώπου με στίχους Ελλήνων ποιητών, γιατί είναι πεπεισμένοι για τον θεραπευτικό ρόλο της ποίησης.
- Την ανάδειξη του έπους της 28ης Οκτωβρίου μέσα από την Λογοτεχνία και την παρουσιασή στους μαθητές με την ευκαιρία της επετείου.
- Τη μελέτη του μυθιστορήματος του Ηλία Βενέζη «Αιολική Γη» και την άσκηση των μαθητών/τριών στη δημιουργική γραφή σε μια προσπάθεια να ανασυνθέσουν την ιστορία του έργου δίνοντας φωνή στα πράγματα (ανιμισμός).
ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑΣ & ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ
Η ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον επιχειρείται με την τρεις δραστηριότητες που υλοποιηούν ισάριθμες ομάδες μαθητών και μαθητριών του σχολείου.
- «ΕΞΩΡΑΙΣΜΟΣ της ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΥΛΗΣ»
[Υπεύθυνος: Ελευθεράκος Αθανάσιος ΠΕ04]
Την ομάδα συγκροτούν οι μαθητές/τριες με ιδιαίτερες περιβαλλοντικές ανησυχίες και ουσιαστική αγάπη για τη χλωρίδα του τόπου μας. Έχουν ως σκοπό να γνωρίσουν το φυσικό περιβάλλον, να εξοικειωθούν με πρακτικές δεξιότητες, να αποκτήσουν περιβαλλοντική ευαισθησία, να βιώσουν την απελευθερωτική επαφή με τη γη και τη χλωρίδα, να συνειδητοποιήσουν την ευθύνη τους για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Στο πλαίσιο των δράσεων οι μαθητές/τριες φυτεύουν και καλλιεργούν αρωματικά φυτά, λαχανικά και άνθη, επιμελούνται την αισθητική του αύλειου χώρου του σχολείου και συλλέγουν πράσινα φυτικά απορρίμματα, τα οποία αξιοποιούν ως υλικό για τον κάδο κομποστοποίησης του κήπου. Με αυτή την τελευταία δράση έχουν την ευκαιρία να αντιγράψουν και να επιταχύνουν τις διαδιακασίες της φύσης, παράγοντας ένα πλούσιο οργανικό εδαφοβελτιωτικό υλικό που ονομάζεται κόμποστ και που στη συνέχεια αξιοποιείται για τη λίπανση του εδάφους.
Οι ώρες της δράσης τους στην αυλή του σχολείου αποτελούν γι’ αυτούς ώρες ψυχικής αποφόρτισης, σωματικής άσκησης και κοινωνικής συνύπαρξης.
- «ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ SAVE THE EARTH: there is no planet b»
[Υπεύθυνη: Ζίχναλη Μαρία ΠΕ06]
Η ενθουσιώδης και εμπνευσμένη οικολογική ομάδα των μαθητών και μαθητριών «SAVE THE EARTH: there is no planet b» ακολουθώντας το παγκόσμιο ρεύμα των νέων που πρωτοστατούν στον αγώνα για την προστασία του περιβάλλοντος έχει ως στόχο να ευαισθητοποιήσει τα μέλη της σχολικής μας κοινότητας και να προτείνει στάσεις ζωής και δράσεις που θα συμβάλλουν στην καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης.
Μέσα από ποικίλες δράσεις οι μαθητές/τριες ενημερώνονται για το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής, διερευνούν τις αιτίες και τις επιπτώσεις του. Αντιλαμβάνονται τον καθοριστικό ρόλο των ίδιων στην αντιμετώπιση του προβλήματος. Ανακαλύπτουν τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να δραστηριοποιηθούν προκειμένου να μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας και να προστατέψουν το περιβάλλον. Τέλος, επικοινωνούν το αποτέλεσμα των προσπαθειών τους με ευφάνταστους τρόπους (κατασκευές, ζωγραφιές κ.ά.) στους συμμαθητές/τριές τους.
Η ομάδα συνηθίζει να εκδράμει σε τόπους με ιδαίτερο φυσικό κάλλος και πλούσια πανίδα και χλωρίδα, όπου ενημερώνεται από τους αρμόδιους των κατά τόπους ΚΠΕ και απολαμβάνει τις ευεργετικές συνέπειες της επαφής της φύσης στον άνθρωπο. Φροντίζει να συνδέει πάντα τη θεωρία με την πράξη και το βίωμα.
- «ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΩ & ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ»
[Υπεύθυνη: Ανθυμίδου Αγγελική ΠΕ08]
Οι μαθητές και μαθήτριες του σχολείου μας με καλλιτεχνικές και περιβαλλοντικές ανησυχίες δημιούργησαν τη δική τους δραστήρια ομάδα με στόχο να δώσουν ζωή στα «σκουπίδια». Με χώρο δράσης την αίθουσα των καλλιτεχνικών προσπαθούν να δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία σε πράγματα που θεωρούμε «άχρηστα».
- Μαθαίνουν για τη βασικότερη και πιο ολοκληρωμένη μεθόδο διαχείρισης απορριμμάτων, την ανακύκλωση.
- Αναζητούν νέους τρόπους επαναχρησιμοποίησης των οικιακών απορριμμάτων, δημιουργώντας εικαστικές/χρηστικές κατασκευές, δίνοντας έτσι νέα ζωή σε «άχρηστα» υλικά.
- Κατανοούν τα ανεκτίμητα οφέλη για την προστασία του περιβάλλοντος, τη μείωση κατανάλωσης πρώτων υλών και την εξοικονόμηση.
- Αποκτούν γνώσεις για το πρόβλημα της συσσώρευσης και διαχείρισης των απορριμμάτων.
- Προβληματίζονται για τις αιτίες και τους κινδύνους που απορρέουν από την κακή διαχείριση των απορριμμάτων.
- Αναγνωρίσουν τη χρησιμότητα της ανακύκλωσης και τους τρεις πιο αποτελεσματικούς τρόπους για την παραγωγή λιγότερων σκουπιδιών (Μείωση – Επαναχρησιμοποίηση – Ανακύκλωση).
- Με τη διάχυση των ιδεών, των πρακτικών, των βιωμάτων τους οι μαθητές και οι μαθήτριες της ομάδας «Ανακυκλώνω-Δημιουργώ» επιχειρούν να ευαισθητοποιήσουν την σχολική κοινότητα σχετικά με την ανακύκλωση και την επαναχρησιμοποίηση των υλικών και συχνά κοσμούν τους χώρους του σχολείου με τα δημιουργήματά τους.